Het voorbije jaar noteerde de logiessector in Vlaanderen maar liefst 16 miljoen overnachtingen door Belgen. Om de Vlaamse regio's, de kust en de kunststeden te promoten in het binnenland investeren de vijf Vlaamse provincies en Logeren in Vlaanderen vzw permanent in diverse campagnes.
Vanaf morgen wordt op initiatief van de vijf provincies en Logeren in Vlaanderen een inspirerend magazine verspreid op ruim 500.000 exemplaren.
"De grote belangstelling voor een korte vakantie in eigen land betekent een sterke stimulans voor de Vlaamse toeristische sector. De bestemmingen in Vlaanderen bevinden zich in een vertrouwde omgeving. En toch kan je ook in eigen land verrast worden. De vaak kleinschalige logiesformules bieden naast authenticiteit ook eigentijds comfort en een echt vakantiegevoel.", aldus Bruno Peeters, gedeputeerde en voorzitter Toerisme Provincie Antwerpen.
In totaal zijn in Vlaanderen in 2015 ruim 24 miljoen overnachtingen van Belgische en buitenlandse recreatieve verblijfstoeristen in commercieel logies genoteerd. Twee derden van deze overnachtingen (ruim 16 miljoen) worden gegenereerd door Belgische vakantiegangers.
De Vlaamse regio's zijn goed voor 30,5 procent van die overnachtingen en de kunststeden voor 6,7 procent. De Kempen is de grootste van de 15 Vlaamse toeristische regio's en realiseert op zich ruim 23 procent (1.155.000) van de Belgische regio-overnachtingen. Antwerpen en Mechelen tellen samen jaarlijks zo een 400.000 overnachtingen van Belgen in eigen land.
Alle Belgische en buitenlandse vakantiegangers samen realiseerden bij logiesuitbaters uit de provincie Antwerpen zowat 3 miljoen overnachtingen.